Turvakaarien materiaaleista

Aloittaja Lilja-A, 12.03.17 - klo:17:04

« edellinen - seuraava »

Lilja-A

Tarkoitus olisi rakentaa pulttikaarilla olevasta aihiosta rokkiralliin auto. Pulttiliitokset tietysti poistan ja 100% saumaa liitoksin, sehän on selvää. Mutta kysyn vielä varulta koska säännöissä ei sanota saako kaarissa käyttää eri vahvuisia putkia?

Nuista valmiista kaarista jotka on saumatonta 38x2,5 putkea hyödyntäisin etukaaret ja pääkaaren.

Loppuihin putkiin käyttäisin saumallista 42,4 x 3,2 putkea.

Onko tälläinen yhdistelmä sallittu?  Tuota saumallista käyttäisin,  koska sitä löytyy jo pajalta valmiina ja siihen on sopiva lestikin valmiina mutkien tekoon.


Lilja-A

Ja ihan myyntyluokan kilpuri siis tekeillä

Jürgen

Kyllähän nuo eripaksuiset putket on ihan hyväksytty ratkaisu
Kuljettaja S48

Saku Saarela

Mitenkähän tuo asia on...Juttelin taannoin Tavikaisen kanssa aiheesta,kun aion itsekin taas auton rakentaa,niin puhuimme aiheesta,kun mullakin on "hyllyssä" 38mm saumatonta putkea,niin puhuimme Tavikaisen kanssa että ei käytetä 38mm putkea myyntiluokan autoissa,vaikka se periaatteessa onkin sallittua saumattomana eli vedettynä putkena,mutta sitten joku kuitenkin käyttää samaa vahvuutta saumallisena ja siinä kun on vielä maali päällä,niin on melko mahdotonta sanoa kumpi putkilaatu on kyseessä.Tavikainen,ole hyvä ja tarkenna,mikäli minä olen ymmärtänyt jotain väärin.

Sakiwa

Uutena nyt kyselen kaarista tyhmiä. Onko sallittu tehdä 50 x 50 x 3 neliöputkesta hitsattavilla saumoilla? Ajatus että paljon helpompaa hitsailla.

Jürgen

...Hitsatuilla mutkilla tehtyjen turvakaarien saumallisen putken halkaisija tulisi olla...
   eli kyllä se pitää pyöreää olla tuon mukaan
Kuljettaja S48

Tavikainen

Oho, mennyt tuo Sakun kirjoitus ohitse. Mutta niinkuin Saku kirjoitti, on niissä tuo tulkinnan vaikeus onko saumallinen vai saumaton.

Mutta tehdään ne kaaret pyöreästä putkesta eikä lädetä liikaa sooloilee.
Jani Tavikainen
Rokkiralli Ry:n Puheenjohtaja
Kukko Racing

J.Haikala

Eikös siellä säännöissä ole/on ollut että jos käytetään saumatonta putkea kaarissa, niin niissä on oltava maalaamattomia kohtia asian varmistamiseksi.
Näin ainakin muistan joskus lukeneeni
Kardaanirockin Suomenmestari 2010
Long Hand Racing Team

Turaaja

On se siellä vieläkin,tosin vain taivutettujen mutkien puolella.Ei pitäisi olla ongelma,jos katsastuskorttiin on merkitty saumaton putki niin se maalaamaton pätkä kaarissa pitäisi löytyä paalaamiseen asti.

suaz

Juu enkä kyllä ittellle tekis neliö putkesta...
V87 K31

Rallisatiainen

Ei missään nimessä enää mitään epämääräisiä turvakaarivirityksiä. Kieltäisin hitsatut mutkatkin uusilta autoilta. Vauhdit alkavat olla myytävissä jo EVK-JM-autojen luokkaa ja Superissa mennään ihan rallicrossin kanssa samaa vauhtia (jopa kovempaa).
PUKE

tonsba

Mitäs vikaa hitsatuissa mutkissa on? Ite käytän hitsattuja mutkia eikä ole kertaakaan pettänyt.

Rallisatiainen

Varmasti ei mitään, kunhan on hitsattu kunnolla. Hitsatuilla mutkilla on vain suurempi riski huonon hitsarin jäljiltä kaarien pettämisen suhteen, kun niitä saumoja on moninkertainen määrä taivutettuihin kaariin verrattuna. Eikä hinta noilla taivutetuilla kaarilla ole oikeastaan enempää kuin hitsatuilla.
PUKE