Keula asiaa

Aloittaja Tavikainen, 26.02.17 - klo:16:10

« edellinen - seuraava »

Saku Saarela

Sääntökokouksessa ei asetettu mitään ainevahvuusrajoitteita runkoaisojen välisille vahvikkeille.On tästäkin aiheesta saatu aikaan kauhea "haloo"..
Ei minkäänlaiset keulavahvistukset ole vaarallisia,vaan sellaiset kuljettajat ovat vaarallisia jotka eivät noudata sääntöjä.Se myös pistää silmään tässä keskustelussa,että perusoletus on se että keulaa vahvistetaan vain siksi että voisi paremmin vahingoittaa kanssakilpailijoita ja heidän autojaan,voi olla että sellaisiakin kuljettajia on,mutta epäilen heidän osuutensa kokonaismäärästä olevan n.1-2% luokkaa ja heidät tulisi voida sääntöjen ja sanktioiden avulla ohjata aivan muiden harrastusten pariin...Järki käteen näissä keskusteluissa,rakentavat ideat olisivat paljon tarpeellisempia kuin tuo ainainen pilkun viilaus ja muiden moittiminen,ei tätä lajia pyöritä yksi eikä kaksi ihmistä vaan me kaikki yhdessä,joten tarpeeton yksilöiden syyttely pois ja kaikki mukaan hommaan oikealla asenteella,muuten tämä laji on kohta tiensä pääsä.

Turaaja

Sakun kanssa taidettiin olla samassa kokouksessa kun muistetaan noi sovitut asiat samoin.Harrastajien keskuudessa rupeaa kärsivällisyys loppumaan tämän sääntöjen julkaisemattomuuden kanssa.Sääntökokouksesta kulunut nyt reilu kaksi kuukautta eikä mitään valmista saatu aikaiseksi.Jos tämä ry olisi oy tälläiset asioiden pyörittelijät olisi saanut kenkää aikapäiviä sitten.Eikä ole kovinkaan hyvä perustelu,että ovat vapaaehtoisia asiat voidaan silti hoitaa kunnolla,tai sitten pysyä pois tehtävistä joista ei kykene suoriutumaan.Harrastajissa perheellisiä ja jopa työssäkäyviä joten auton muuttaminen/loppuunrakentaminen ei suju muutamassa illassa tai edes muutamassa viikossa.Eli nyt pitäisi toimia.

Tavikainen

Yhtälailla tässä Rokkiralli Ry:n hallituksessa on perheellisiä ja jopa työssäkäyviä ja muutakin harrastuksia kuin Rokkiralli.
Asiat voidaan hoitaa kunnolla koskeen myös niitä harrastajia, tämä asia.
Jani Tavikainen
Rokkiralli Ry:n Puheenjohtaja
Kukko Racing

Tavikainen

Autojen keulan vahvistus ainoastaan runkoaisojen ulkomittojen sisäpuolella
sallittu ei teräviä kulmia, 1kpl max 60mmx60mmx3mm tai vastaava.
Jos runkoaisoja tarvii jatkaa eteenpäin, ainevahvuus sama kuin alkuperäinen.
Runkoaisojen ulkomittojen ulkopuolella ei sallita mitään vahvikepalkkeja,
Koskee myös alkuperäisiä rakenteita ja pitkittäisiä vahvikkeita.
Lokasuojien yläreunojen väliin saa laittaa 1kpl huonekaluputken max 20mmx50mmx2mm
jota voidaan käyttää esimerkiksi jäähdyttimen ja konepellin lukkojen kiinnitykseen.
Koko keulan verhoilu putkien ulkopuolelle max 1,5mm pellillä, teräsverkolla, muovipuskurilla,
pellin ja verkon saa hitsata putkiin ja lokasuojiin kiinni. (Ei palkkia runkoaisojen ulkopuolelle).
Edelleenkään ei keulassa saa olla teräviä ulokkeita tai kulmia.
Tai alkuperäiset keula rakenteet.

Tai alkuperäiset keula rakenteet = saadaan tehdä jälkeenpäin alkuperäisten rikkouduttua.
Eli kun ne alkuperäiset palkit on solmussa niin voi tilalle tehdä lilki alkuperäisen malliset ja vahvuiset osat.

Huonekaluputki kokoja, maksimi seinämävahvuus on 2 mm
Esim. 20x20, 25x25, 30x30, 20x30, 35x35, 30x40, 20x50 tai pienempiä putkia.
Pyöreäputki max 45mm ja siitä pienempiä.

Tuo runkoaisojen väli on ollut se kiistan, tulkinnan ja epäselvyyden aihe ja siihen on laitettu rajoitus mitä saa siihen laittaa.
Siinä on nytten maksimi putki 60x60x3mm tai vastaava tai pyöreä.

Superin autot vapautetaan keula säännöstä, mutta ei sielläkään sitä ratakiskoa saa olla keulassa.
Jani Tavikainen
Rokkiralli Ry:n Puheenjohtaja
Kukko Racing

jyrkimake

#64
Edelleen olen sitä mieltä että keula pellit ja verkko tulee saada kiinnittää huonekaluputkella myös alareunasta sekä kahdella pystyyn laitettavalla putkella ala ja yläputken väliin esim etukulmista. Tämä ei tee liian vahvaa tästä rakenteesta. Tämä suojaa jäähdyttäjää huomattavasti. Samoin lokareiden etukulmia. Alhaalta irti olevat pellit on joka osumasta kiinni jäähdyttäjässä. Runkoaisat on jäähdyttäjän keskikohdalla ainakin mazdoissa.  Vai saako tuota 60x60 vahviketta tuoda runkoaisojen alapuolelle?

Saku Saarela

Eikö jo voisi uskoa että mikä on kielletty on kielletty..Kokeilepa vaikka sellaista että kanttaat siihen 1,5mm pellin alareunaan tuuman levuisen 90 asteen kantin,niin jäykistyy kummasti ilman putkia ja on säännön mukainen.Seuraava pilkunviilaaja/porsaanreiän etsijä sitten varmaan kanttaa putken puolentoistamillin levyn alareunasta ja on sitten ikionnellinen kierrettyään näin sääntöjä,tosin putki on putki on se sitten itse kantattu tai tehtaan tekele (ja näin ollen kielletty säännöissä)..on täällä ihme jengiä kun oma ajattelu on kokonaan jäissä,kaikki pitäis olla millilleen sääntöihin kirjattuna..Mitä on tapahtunut vanhalle kunnon "maalaisjärjelle"???

jyrkimake

#66
Aiheesta  saku ilmeisesti ei saa ehdottaa mitään korjausta. Eikö terve keskustelu asiasta ole sallittua. Esitin oman mielipiteeni  asiaan ei tuosta sun kannata pelihousuja repiä. En ole koskaan ollut näiden rautakeulojen kannalla. Vaan sääntö tulee olla selkeä ja sama kaikille. Vaikeutttaa se myös katsastuksen toimintaa jos siellä jää paljon tulkinnan varaan.

Saku Saarela

En toki pöksyjäni revi näin vähäpätöisten asioiden tiimoilta. :)Itse olen rakentanut lähinnä noita "junankeulaisia" autoja,mutta minulle tuo keulojen rakenne on sinällään aivan se ja sama asiana,ihmettelen vain lähinnä ihmisten suhtautumista asioihin,uudistuksia vaaditaan ja kun niitä pyritään tekemään,niin se ei olekaan hyvä asia.Minkähänlainen meteli tästä aiheesta alkaakaan,kun saadaan uuden säännön mukainen eka kesäkisa ajettua ja pari syyläriä hajalle,veikkaan että sitten vasta h****tti repeääkin..Tosin silloin on hyvä hetki pohtia sitä että olisiko pitänyt parantaa sitä oman auton keulaa vai jarruja..Kun totuus tässä asiassa on kuitenkin se että se vika on edelleen siellä ratin ja penkin välissä,ei suinkaan autonrakenteissa,mutta taitaa olla helpompi muuttaa kaikkien autojen rakennetta kuin muutaman säännöistäpiittaamattoman kuskin asennetta,uskomatonta,mutta valitettavasti totta!

TommiM.

Lainaus käyttäjältä: Saku Saarela - 07.03.17 - klo:13:28
En toki pöksyjäni revi näin vähäpätöisten asioiden tiimoilta. :)Itse olen rakentanut lähinnä noita "junankeulaisia" autoja,mutta minulle tuo keulojen rakenne on sinällään aivan se ja sama asiana,ihmettelen vain lähinnä ihmisten suhtautumista asioihin,uudistuksia vaaditaan ja kun niitä pyritään tekemään,niin se ei olekaan hyvä asia.Minkähänlainen meteli tästä aiheesta alkaakaan,kun saadaan uuden säännön mukainen eka kesäkisa ajettua ja pari syyläriä hajalle,veikkaan että sitten vasta h****tti repeääkin..Tosin silloin on hyvä hetki pohtia sitä että olisiko pitänyt parantaa sitä oman auton keulaa vai jarruja..Kun totuus tässä asiassa on kuitenkin se että se vika on edelleen siellä ratin ja penkin välissä,ei suinkaan autonrakenteissa,mutta taitaa olla helpompi muuttaa kaikkien autojen rakennetta kuin muutaman säännöistäpiittaamattoman kuskin asennetta,uskomatonta,mutta valitettavasti totta!
mitenkäs tuo kun vahingoille ei voi mitään? Ei ainakaan itseä kauheasti kiinnosta toisen vahingon takii laittaa montaa sataa euroa uusiin tolppiin ja syyläriin kun auton myyntihintakin on vaan 650e...
Autoja on kahdenlaisia. Volvoja ja muita nelipyöräisiä asioita
S29

Saku Saarela

TommiM.,et nyt ihan taida ymmärtää mitä tarkoitan kirjoituksellani..Tarkoitan sitä että jos kaikki noudattaisivat sääntöjä ajaessaan,niin keularakenteet saisivat olla millaiset tahansa,eikä niitä tarvisisi säännöillä rajoittaa.

Tavikainen

Ja ei se runkoaisojen välissä oleva putki tarvii olla sitä 60 x 60 x 3 se voi olla pienempääkin, riittää ihan hyvin pienempikin putki siellä.
Ja se huonekaluputkikin saa olla 1mm tai 1.5mm seinämällä ei ole pakko olla 2mm seinämä.

Koskaan ei löydy kaikkia miellyttävää sääntöä näihin asioihin!
Jani Tavikainen
Rokkiralli Ry:n Puheenjohtaja
Kukko Racing

Mici

Loppuskohan ne törmäilyt jos se syyläri ois suojaamattomana etupuskurin edessä  8)
Ehkä ajan ehkä en

Turaaja

Lainaus käyttäjältä: Mici - 08.03.17 - klo:07:16
Loppuskohan ne törmäilyt jos se syyläri ois suojaamattomana etupuskurin edessä  8)
Näitä Vitsi Veikkoja aina tarvitaan.Joo sitten se tankki siihen syylärin viereen,kun on siinä helppo sammutella.Turvallisuutta oli mielestäni tarkoitus parannella näilläkin muutoksilla(saas nähä kuinka käy)

Janne Mononen

Vaikka nyt en ole pariin vuoteen päässyt kilpailemaan, vierestä ja huollosta olen katsellut. Ja olen samaa mieltä Saku Saarelan kanssa asiasta. Jos siellä mennään sääntöjen puitteissa ja niinku toivottavasti mennään, ni ei ne autojen keulat mielestäni tarvitse ns. lisävahvistusta. Ymmärrän toki et saattaa tulla ylläri kilpailutilanteita joissa keulansuojana täytyy olla hieman lisärautaa. Mielestäni Tavikaisen lisäykset ovat aika kaikenkertovat ja turha niihin on enää mitään mussuttaa! Ja edelleen se järjenkäyttö on sallittua, niin pajalla ku radalla!!! Ja jos se raudanmäärä ei riitä, ni aina voi hakeutua vaikka veturinkuljettajaks! Niissä on rautaa keulassa!!!...

vannika

Pakko kysyä kun en ymmärrä ihan täysin Tavikaisen kirjoitusta.

Eli kun Tavikainen kirjoitti "Tai alkuperäiset keula rakenteet."

Tarkoittaako tämä sitä, että jos jätän autooni keulan alkuperäiseksi niin siihen ei silloin saa asentaa minkäänlaisia vahvistuksia eli ei pellityksiä valojen reikiin tai verkkoa syylärin eteen kivi suihkua estämään eikä poikittaispalkkia syylärin eteen runkoaisojen väliin?

Tuo Tavikaisen lauseen TAI sana on nyt tässä se joka mieltäni askarruttaa koska se pois sulkee joko vahvistukset kaulassa TAI sen alkuperäisen keulan.

Toivottavasti esitin kysymykseni riittävän yksinkertaisesti, että joku osaisi siihen vastata yhtä yksinkertaisesti, että minäkin sen ymmärrän ;D