Sääntökokous

Aloittaja Tavikainen, 26.11.14 - klo:20:31

« edellinen - seuraava »

jone y

toi turvalisuus asia on kyllä hyvä niin kuin kari kirjoitti.ja noita vanhan säännön pukuja saa muutamalla kympillä

tota vakuutus asia ei ole niin yksin kertainen se on tullut jokkis puolella selväksi tämä vaatii jonkun verran työtä ja keskustelua eri vakuutus yhtiöiden kanssa.ettei nouse hinta pilviin :o

elluna

Tulokkaana olen  mielenkiinnolla  lukenut sääntöehdotuksia.    Mielenkiinnolla entisenä jokkiksen harrastajana siksi että taidan vielä miettiä kerran jos toisenkin ryhtymistäni rokkirallin harrastajaksi ainakaan kuljettajana. Minulla on ollut Rokkirallista mielikuva että se on rento ja edukaskin vaihtoehto monelle muulle autourheilulajille. Noiden sääntöehdotusten mahdollisen toteutumisen myötä mennään lähemmäs ja lähemmäs AKK:ta ja sen valvontaa, harrastuksen hinta nousee ja kohta puhutaan uudesta jokkiksesta. En tarkoita, että turvallisuudesta tulisi tinkiä, se on lajissa kuin lajissa ykkösasia, mutta ennen kuin ehdotettuja sääntöjä lähdetään toteuttamaan miettikää aloittavan harrastajan kannalta.  ::)

Saku Saarela

Laitetaanpa pari halpaa ja helppoa muutosehdotusta.Myyntiluokkiin valot siten että parkit keltaisiksi ja jarruvalot punaisiksi.Nyt kun kaikki valot ovat saman tehoisia,niin eriväriset valot olisivat paljon helpommat erottaa pölyn,veden tai lumen seasta,koska siitä on iso ilo että huomaa heti paineleeko se edessä autoileva jarrua vai ei samoin tämä helpottaisi tuomarointia,kun näkisi selkeästi että jarrutetaanko esim.liputetulle esteelle tullessa tilanteen niin vaatiessa ym.Nyt on vähän vaikeaa,kun kirkkaat punaiset palaa kokoajan ja välillä sinne syttyy ehkä yksi,ehkä kaksi punaista lisää..Toinen ehdotukseni on apukuskin puoleinen oviputki pakolliseksi myyntiluokkiin,se ei lisää työtä eikä kustannuksia juuri lainkaan kaaria rakennettaessa,mutta se lisää korin jäykkyyttä ja ohjaamon turvallisuutta jonkin verran.Esim. monissa vetariautoissa akku sijaitsee apparin paikalla ja ilman sivuputkea ajettaessa se on sopivan osuman sattuessa alttiina osumalle,ne ovet ja kynnykset kun usein sattuu olemaan hieman pehmoisia,niin ne ei kauheasti ehkä auta sivusta tulevaan osumaan..

Mici

#18
Noista valoista...

Mulla saattaa jäädä alkuperäiset takavalot kun voi tulla takalasin näkyvyys olemattomaksi niin se punainen.... voihan varmaan vilkuista saada takavalot jos löytyy käypänen 21W poltin jostain.

Joku tollanen peittää kuitenki ton takalasin aika hyvin http://www.superskoda.com/fabia/wings/skoda-fabia-wrc-f-wing-full-race
Ehkä ajan ehkä en

jone y

Lainaus käyttäjältä: elluna - 29.11.14 - klo:10:31
Tulokkaana olen  mielenkiinnolla  lukenut sääntöehdotuksia.    Mielenkiinnolla entisenä jokkiksen harrastajana siksi että taidan vielä miettiä kerran jos toisenkin ryhtymistäni rokkirallin harrastajaksi ainakaan kuljettajana. Minulla on ollut Rokkirallista mielikuva että se on rento ja edukaskin vaihtoehto monelle muulle autourheilulajille. Noiden sääntöehdotusten mahdollisen toteutumisen myötä mennään lähemmäs ja lähemmäs AKK:ta ja sen valvontaa, harrastuksen hinta nousee ja kohta puhutaan uudesta jokkiksesta. En tarkoita, että turvallisuudesta tulisi tinkiä, se on lajissa kuin lajissa ykkösasia, mutta ennen kuin ehdotettuja sääntöjä lähdetään toteuttamaan miettikää aloittavan harrastajan kannalta.  ::)


jos tätä halvempaa auto urheilua meinaa harrastaa sanon suoraan ettet muuta löydä,sitt mun mielestä kannatee lopetaa kaikki mitkä pärisee ja siirtyä vaikka nypläykseen

Mici

Olipas taas kannustava kehoitus aloittelijalle.
Taitaa vähentyy tulokkaat :(
Ehkä ajan ehkä en

Juha

Mulla ainakin vilkuissa 21W polttimot vakiona...

huugo junior

#22
toi hylky homma ei mielestäni ole hyvä jos tulee käyttöön musta/valkonen lippu systeemi
tulee samaa mitä jokkiksessaki että ajetaan sikana viimesestä jatkopaikasta väkisin ohite ja sitten tulee niitä päälle ajoja ja painamisia lähinnä,Superia ja junnuja ajattelin missä on kosketus kielto..
jos ei muuta sanktiota tulisi muutaku lippu. :o
ja tohon haalari hommaan minun mielestä sekin ois edistystä kun ois ees haalari pakko oli sitten minkälaiset haalarit hyvänsä pääsia kun olisi ehjät vaan ei ainakaan pudjetti nousis hirveitä ku siitä tuntuu olevan huoli täällä. ;)

Norrena

Lainaus käyttäjältä: jone y - 29.11.14 - klo:14:46
Lainaus käyttäjältä: elluna - 29.11.14 - klo:10:31
Tulokkaana olen  mielenkiinnolla  lukenut sääntöehdotuksia.    Mielenkiinnolla entisenä jokkiksen harrastajana siksi että taidan vielä miettiä kerran jos toisenkin ryhtymistäni rokkirallin harrastajaksi ainakaan kuljettajana. Minulla on ollut Rokkirallista mielikuva että se on rento ja edukaskin vaihtoehto monelle muulle autourheilulajille. Noiden sääntöehdotusten mahdollisen toteutumisen myötä mennään lähemmäs ja lähemmäs AKK:ta ja sen valvontaa, harrastuksen hinta nousee ja kohta puhutaan uudesta jokkiksesta. En tarkoita, että turvallisuudesta tulisi tinkiä, se on lajissa kuin lajissa ykkösasia, mutta ennen kuin ehdotettuja sääntöjä lähdetään toteuttamaan miettikää aloittavan harrastajan kannalta.  ::)


jos tätä halvempaa auto urheilua meinaa harrastaa sanon suoraan ettet muuta löydä,sitt mun mielestä kannatee lopetaa kaikki mitkä pärisee ja siirtyä vaikka nypläykseen

Aika moni harrastaja on lopettanut rokkirallin siitä syystä, että se menetti jo vuosia sitten sen alkuperäisen idean. Nimenomaan sen holtittoman ajamisen hauskuuden, eikä tarvinnut pahemmin pähkäillä sääntöjen kanssa, kun ne kaikki mahtui yhdelle A4 lapulle. Eikä tarvinnut kaikkea vapaa-aikaa käyttää auton rakentamiseen, kun kaikilla muillakin oli autot suoraan pellon reunasta nykästyjä tai katsastussedän tuomitsemia. Ei silloin tainnut kenellekään tulla mieleen että moottoria voisi virittää, tai että loppuunajettuja vakioiskareita pitäisi alkaa uusimaan. Siinähän menisi vaan aikaa ja rahaa hukkaan. Päälleajot olivat kai sallittuja, (?) koska en muista, että kukaan olisi sellaisesta hylkyä saanut. Ainakin minun päälle ajettin aika monta kertaa ja yhtälailla itse ajoin ihan samalailla muita autoja päin. Eikä siitä silloin edes kukaan suuttunut, päin vastoin joskus kuskien kesken naurettiin varikolla kun "hieman" nojattiin toisiimme radalla. Ajaminen oli kuitenkin täysin turvallista, koska autot olivat niin hitaita. Ja radoilla oli nopeammissa kohdissa shikaaneja, jolla vielä otettiin liiat vauhdit pois. Ensimmäisen autoni kokonaiskulut olivat noin 50 euroa. Auto maksoi viinapullon, 20 euroa meni kaariputkiin ja 10 euroa rautalankaan ja ilmastointiteippiin. Hieman kyllä mietitytti kannattaako lähteä ajamaan kilpaa autolla, jolle mitattiin kiihtyvyydeksi 0-100 km/h 20 sekuntia. Riittihän sekin. Jatkopaikat silläkin sai, vaikka ajotyylistä johtuen se oli vainaa jo 2 kisan jälkeen. Mutta eipä se niin haitannut. Uuden kisa-auton pystyi tekemään yhdesä päivässä, jolla taas oltiin mukana.
Sääntökokoukseen syksyllä 2002 teinkin esityksen, että miten aiotaan saada rokkiralli säilymään sellaisena kun se oli, koska orastavaa kilpavarustelua oli jo havaitavissa. Mitään ei sen eteen tehty, päin vastoin jossain vaiheessa autojen myyntihintaa nostettiin, jotta saatiin vielä tehokkaampia autoja mukaan... Siitä se lumipallo lähti pyörimään. Ja siitä syystä itse vetäydyin huoltomieheksi. Enkä ollut ainoa.

Jürgen

Lainaus käyttäjältä: Mici - 29.11.14 - klo:11:06
Noista valoista...

Mulla saattaa jäädä alkuperäiset takavalot kun voi tulla takalasin näkyvyys olemattomaksi niin se punainen.... voihan varmaan vilkuista saada takavalot jos löytyy käypänen 21W poltin jostain.

Joku tollanen peittää kuitenki ton takalasin aika hyvin http://www.superskoda.com/fabia/wings/skoda-fabia-wrc-f-wing-full-race


Eihän niitä valoja ole pakko sinne ikkunan sisäpuolelle laitaa, laita vaikka siiven alle, niin näkyy hyvin...
Kuljettaja S48

joti69

Kuljettajana yhden superin kauden jälkeen voin todeta seuraavasti: Aloitin lajin sen edullisuuden vuoksi :) Auton hankinta ja rakentelu trailereineen, renkaineen, kilpailukustannuksineen ym.ym. ym. maksoi noin kymppitonnin (ei kerrota vaimolle). Ja suurimman osan vapaa-ajasta (sen vaimo huomasi). Mutta kaikki harrastukset maksaa ja onhan nuo hilkkeet nyt olemassa ensi kautta varten. Rallipuolen sääntöihin tutustumisen jälkeen rokkirallin säännötkin tuntuivat ymmärrettäviltä, turvallisilta ja mahdollisilta noudattaa lajin aloittelijallekin. Kynnys aloittaa laji oli sopivan matala. Autoa koskevat suhteellisen vapaat säännöt ovat myös lajin suola, kaikki ei ajeta samanlaisella kalustolla. Mielenkiinnolla odotan jo näkeväni V12 moottorisen ohjuksen.

Minusta nykyiset säännöt on ihan riittävät, jos niitä noudatetaan ja  VALVOTAAN. Sääntöjen lisääminen ilman valvontaa on turhaa, mistä ne talkoolaiset löytyy auton katsastukseen jokaisessa kilpailussa? Katsastaahan ne pitäisi jokaisena kilpailupäivänä jos järjestäjä haluaa varmuuden auton turvallisuudesta ja sääntöjenmukaisuudesta.
Johonkin raja pitää säännöissä vetää ja elää sitten jäljelle jäävän riskin kanssa.

Lajikohtaisia vakuutuksia en ala maksamaan, vakuutusyhtiöiden lakimiehet sorvaa kyllä sellaiset sopparit että maksaa saat mutta korvaukset on kiven alla ja kenellä on varaa niitä oikeusteitse hakea. Jokainenhan sen omavastuulapun allekirjoittaa. Ei taida olla olemassa tilastoa tapaturmista ja onnettomuuksista kilpailupäivinä, helpompi olisi arvioida lajin turvallisuutta per ajettu ratakierros? Itsellä suurin vahinko oli kun löin vasaralla peukaloon varikolla.

Numeroasiaan sen verran, että miehistä n.7% on puna-vihervärisokeita. Kaikki näkökykyiset ihmiset erottavat kyllä mustan ja valkoisen.

Kauteen mahtui huomioni mukaan tunteiden paloa niin järjestäjien kuin kilpailijoidenkin keskuudessa. Pääsääntöisesti kuitenkin mentiin hyvässä hengessä ja rennolla fiiliksellä, kilpakumppania autettiin varikolla. Kiitos järjestäjille ja kilpakumppaneille.

Itse sain osallistumisesta sen mitä olinkin hakemassa, ajamisen iloa turvallisiksi kokemissani olosuhteissa, mukavia muistoja, uusia tuttavia ym.

Mici

Olihan se niin että kuljettajat äänestävät sääntökokouksessa säännöistä ja ilman valtakirjoja?
Ehkä ajan ehkä en

Tavikainen

Kyllä, Ilman valtakirjaa sääntökokoukseen!
Jani Tavikainen
Rokkiralli Ry:n Puheenjohtaja
Kukko Racing

Mici

#28
Ehkä ajan ehkä en

tonsba

noista säännöistä sen verran että kun pitää olla hanskat niin ei ilmeisesti tarvii olla mitkää kalliit ajohanskat? ja mikä on numeron koko takalasissa?, ja meinaako että tuulilasissa ja takalasissa kans tuo joko valkoinen tai musta pohja numeron alla?