Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - joti69

#1
Junnuautoille oma sisäinen arvanmyynti 1 arpa per osallistuja ja arvonta oman luokan sisällä? Voisi saada lisää osallistujia 12-18 kilpailijan lisäksi, kun tietää että rakennettu auto säilyy junnuissa ja auton myytyä on mahdollisuus ostaa oman luokan kilpakaverin auto. Nykysysteemillä ei junioria hirveesti lämmitä rakentaa autoa omilla rippilahjarahoillaan kun arvonnassa aikuinen setä kaljapurkki kädessä ostaa auton muihin luokkiin ja nauraa röhäyttää päälle.
Jos junnuautolla ajetaan jotain muutakin luokkaa, olkoon se sitten myyntivelvoitteinen vanhan systeemin mukaan. Sehän on tiimin oma valinta sitten missä luokassa autolla ajetaan.
Ry tukee junnuja ilmaisella osallistumisella mutta systeemin muuttaminen olisi myös tukimuoto.
#2
Eikö vuosi kerrallaan ole helpointa arvioida yleistä kustannustasoa ja sen vaikutusta rakentamattoman auton hankintahintaan ja rakennuskustannuksiin. Niin että päätös on olemassa vuoden lopussa seuraavalle vuodelle.
Junnuluokassa voisi myynti ja osto tapahtua luokan sisällä, säälittää kattoa kun koulua pitäisi juniorin käydä ja vapaa-aika ja lomat menee autoja rakentaessa.
#3
Samat säännöt kesät talvet. Ei ruttupusseja, osat ei saa roikkua tai lepattaa ennen ensimmäistä lähtöä. Vakiharrastajien kohdalla tilanne on nykyisellään ihan hyvä, vierailevat tähdethän noilla perunasäkeillä joskus ajelee. Ja onhan siellä katsastusmiehet ja rokkirallin toimihenkilöt joka kisassa, voisi varikkokäynnillä antaa kirjallisen korjauskehoituksen (varoituksen arvoinen) ulkonäön puutteista ja katsastusmääräyksen seuraavaan kisaan.
#4
Myyntihinta 850€ niin saa edes tarpeiden hinnan pois jos joutuu myymään. Ja sehän tuo uusia autoja radalle kun täällä tuntuu niitä ilmaiseksi rakentavia seppiä olevan keskustelemassa. Ette sitten ole kaverin autoa heti ekassa kisassa pois ostamassa. Samallahan se nostaa jo kisakäytössä olevien arvoa 200€, luulis monelle kelpaavan jos haluaa luopua autostaan ja rakentaa sitten sen halvemman version.  Junnuluokassa ajetaan jo nyt ilman osallistumismaksua, ilmainen osallistuminen junnuihin ei ole porkkana rakentaa uutta.

Nyt on kannattavampaa ostaa pari arpaa ja ostaa valmis auto 650€ kuin rakentaa itse ja tehdä 20 - 40 tuntia töitä, (jos haluaa siistin työn jäljen). Kaikki hinnat on yhteiskunnassa nousseet ja noista halpisaihioista on jo katit riisuttu valmiiksi, niistä mitään saa takaisinpäin.
Juuri junnuluokkaan tehtiin auto: 200€ maksava raato, auton nouto (polttoainekulut), putket ja pellit, hitsaustarvikkeet, jarrupalat ja muuta pientä hilkettä. Eipä jäänyt alle 650€ mitä maksoi.
#5
Niin eli kyse ei olekaan rokkiralliin kohdistuvasta viranomaispäätöksestä, vaan rokkirallin toimijoiden omasta tulkinnasta aluehallintoviraston yleisestä ohjeistuksesta ja kuinka sitä kiertämällä voidaan kisat järjestää ?
Vai löytyykö siitä avin päätöstä ja virkamiehen nimeä?
Muuten ei kiinnosta mutta ihan vaan virkamiehenä...
Tokihan kuljettajalisenssi kuullostaa hienolle, kuten

Suomen moottoriliiton lisenssi:
SML:n kilpailijalisenssit vuodelle 2021 myydään uuden MOTTI-järjestelmän kautta. Ostaminen onnistuu rekisteröimällä käyttäjäksi ja rekisteröityminen puolestaan onnistuu mikäli kerho on lisännyt henkilön MOTTI -jäsenrekisteriin.
MOTTI -sivulle

Hinnat:

Kaikki lajit-lisenssi 425 €
Rajoitettu lisenssi 206 €
Naiset kaikki lajit 206 €
Nuorisolajit-lisenssi 138 €
Harrastelisenssi 62 €

Ajajan tapaturmavakuutus on pakollinen ja se merkitään lisenssiin sen myöntämisen yhteydessä. Tapaturmavakuutus kattaa myös lajille kuuluvan harjoittelun. Jotta ajajalisenssi myönnetään ja jotta vakuutus on voimassa, ajajan tulee olla jonkun SML:n jäsenkerhon tai jäsenseuran jäsen.Tämä koskee kaikkia ajajalisenssejä.
#6
AKK COVID ohjeistus on ihan ymmärrettävä, erikseen kirjoitettu ja julkaistu, mutta miten rokkirallin sääntöjen tenttiminen ja kuljettaja lisenssijärjestelmän luominen liittyy pandemiaan??
Se varmaan on perusteltu siinä viranomaispäätöksessä....


AKK ohjeistus:
https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34212/covid_19_kilpailunjarjestajan_ohjeet_12032021.pdf
#7
Saisiko sen viranomaispäätöksen kokonaisuudessaan lisenssinsuorittamisesta tänne foorumille julkisesti nähtäville ?
#8
Kysy ja vastaa / Vs: Sääntökokous
17.01.20 - klo:18:29
Kuljettajan, varikon ja katsojien turvallisuuteen parantavasti vaikuttavia ja ennakoivia sääntömuutoksia pitää pystyä tekemään nopeallakin aikataululla, jopa kisojen välissä.
Turvallisuutta parannettaessa pitää kuitenkin perustaa parannukset tapahtuneisiin ja todennettaviin seikkoihin. Rajanveto pitää pystyä tekemään kustannukset huomioonottaen. Niskatuki on parempi kuin ilman, hans- tuki taas sitäkin turvallisempi, palamattomat alusasut ajopuvut hanskat kengät, kypärät, leimalliset penkit ja vyöt. Kaikki vaan maksaa, pidän tieliikennettä vaarallisempana kuin rokkirallia nykysäännöilläkin. Paljonko tapahtui onnettomuuksia 2019 kaudella per ajetut kierrokset? Jokainen vanhempi voi itselleen ja omalle juniorilleen kyllä ostaa yli sääntöjen menevää turvallisuutta jos nykysäännöt eivät tunnu riittävälle.

Mahdollisen bensatankin lisäksi JOKAISEN auton konehuoneessa on bensalinja joka vaurioituessaan voi ruiskuttaa polttoainetta ja sytyttää tulipalon. Tankki ohjaamossa pitäisi olla säännöillä kielletty, eikö ne palopellit edessä ja takana olekin suojaamassa kuljettajaa. Tai siirrytään sähköautoihin jos moottoritilan bensatankit on niin vaarallisia.

Epäurheilijamainen käytös tulee kyllä kirjata sääntöihinkin ja sanktioida Rokkirallin puolesta koskien kuljettajan lisäksi koko varikkohenkilökuntaakin. Lopun hoitaa Suomen rikoslaki tarpeen vaatiessa. Fyysisistä loukkauksista aina kisajärjestäjä tekemään ilmoitus poliisille, nyrkillä muksimiset ei kuulu lajiin ja sellaiset kuumakallet pois harrastamasta.

Oikeilla nimillä ajaminen vaatii sitten sen, että henkkarit tarkistetaan ilmoittautuessa. Ei ole järkeä luoda sääntöjä mitä ei valvota.

Auton ajettavuuteen ja suorituskykyyn liittyviä sääntömuutoksia pitäisi tehdä vähintään 2 vuoden siirtymäajalla ja niin, että jo rakennettuja ja katsastettuja autoja ei tarvitse muuttaa uutta sääntöä vastaavaksi. Lähinnä superissa rahalliset sijoitukset ja työtunnit on jo niin isoja että on kohtuutonta muuttaa sääntöjä alle 2 vuoden siirtymäajalla.

Talvikisojen osallistujamääriin rengassäännön muuttamisella on tuskin lisäävää vaikutusta. Ketä kiinnostaa jauhaa lumisohjossa nastarenkailla paikallaan? Junnut pääsee peltoautoillakin samaan tunnelmaan ja harjoittelemaan ajamista. Nykytalvet taitaa olla niin surkeita ja vaikeasti ennustettavia että onko enää mielekästä uhrata rokkirallin ja  järjestäjien työaikaa peruttaviin talvikisoihin.

S69 Joni Tiihonen JiiTiimi, Rokkirallin parissa 2014 alkaen (tulokas?)
#9
Kun lähtökiihdytyksen vaikutus on 95% loppusijoitukseen ajetussa erässä, niin takarivin autot olisi entistä todennäköisemmin viimeisillä sijoilla. Eturivin varaslähtijän pitäisi myös tietää montako lähtijää sinne taakse on tullut ja osata laskea milloin koko takarivi on lähtenyt ohi.
Eiköhän ne kolinat vähenisi jos ajolinjat oikeasti pidettäisiin riittävän kauaksi lähtöviivasta ja niitä valvottaisiin perästä katsomalla kuten jokkiksessa. Tuo esiryhmittäytyminen olisi kyllä hyvä kapeammilla radoilla.
#10
Mielestäni sääntömuutoksien (= sääntöjen) pitää koskea muuttumattomina koko kautta alusta loppuun, ellei kyse ole säännöstä kesken kauden jolla parannetaan turvallisuutta radalla tai varikolla. Senkin muutoksen pitäisi sitten perustua jonkun vahingon uusiutumisen estämiseen. (ei kustannussäästöihin tai mutuun).
Auton rakentaminen ja kilpailukausi on kuitenkin pitkä projekti joka pohjautuu sääntöihin. Jos joku on jo ostanut rekallisen sliksejä siihen 450 heppaiseen superiin, niin ei varmasti halua jättää niitä käyttämättä tulevalla kaudella. Kokouksessahan voisi kyllä miettiä ja vahvistaa sääntöjä jo 2017 kaudelle, joten rakentelijoilla ja renkaanostajilla jäisi aikaa reagoida. Nythän aikaa jää vain noin 4 kuukautta ensimmäiseen kesäkisaan.
Rengassäännöillä saadaan laskettua kyllä rakennuskustannuksiakin, jos sliksit kielletään, rainmasterit sulaa alle "ylitehokkailla" autoilla jo yhdessä lähdössä niin turha olisi jatkossa sellaisia autoja rokkiralliin rakennella.

Hyvin vauhdikkaasti näytti kyllä Simosella kulkevan katurenkailla jopa src-autoa vastaan Hyvinkäällä. Että kyllä niilläkin on mahdollista menestyä.

Olisiko mahdollista että rokkiralli ry kilpailuttaisi tarjoukset sliksikauppiailta (onko muita kuin Avonin Timo Virtanen) joka toimittaisi kuorman kilpailupaikalle. Maksut etukäteen rokkirallin tilille tietysti. 400 renkaan kappalehinta saattaisi olla halvempi kuin 4 renkaan.
#11
Kysy ja vastaa / Vs: Bensalinjat superissa
08.08.15 - klo:19:27
Pitäiskö savolaisen insinöörin määritelmä putkesta lisätä sääntöihin:

Putki on valmistettu pitkästä reiästä, joka on ympäröity metalli- tai muovikuorella.
Putken on oltava ontto koko matkalta - älä käytä eripituista reikää kuin kuori on.
Putken sisähalkaisijan on oltava pienempi kuin ulkohalkaisija, muuten reikä jää ulkopuolelle.
Toimitettaessa putki on täytetty ilmalla. Muu sisältö, kuten vesi, höyry tai bensiini vaihdetaan sinne myöhemmin.
Yli 153 m pituisen putken molempiin päihin on kirjoitettu  sanat "pitkä putki", jotta myyjä tietää, että se on pitkä putki.
Yli 3,2 km pituiseen putkeen on kirjoitettu  sanat "pitkä putki" myös keskelle, jotta myyjän ei tarvitse kävellä putken päähän asti tarkistaakseen, onko putki pitkä.
Halkaisijaltaan yli 15 cm olevaan putkeen on kirjoitettu sanat "suuri putki",  jottei myyjä luule sitä pieneksi.
Laipallisten putkien laipoissa on oltava pultinreiät. Näiden reikien on oltava erillään keskellä olevasta pitkästä reiästä.
Kun tilaat kulmallisen putken, muista kertoa tilauksessa, haluatko oikea- vai vasenkätisen kulman. Muutoin putken voi  asentaa  väärään suuntaan.
Muista määritellä, haluatko tasaisen maan, ylämäen vai alamäen putkea. Jos alamäessä käyttää ylämäen putkea, sisältö virtaa putkessa väärään suuntaan.
#12
Kisakuvat- ja videot / Vs: jämsä
06.03.15 - klo:23:12
https://www.youtube.com/watch?v=qHFoPh1qX3Q
ja muitakin lähtöjä löytyy
#13
Kysy ja vastaa / Vs: sipoon kisa
08.02.15 - klo:18:40
Mikkelistä 2 ilmoittautunutta lisää kello 18:25.
Voisiko jatkossa talvikisoihin ajatella, että numeron omaavalla kuljettajalla olisi velvollisuus ilmoittaa myös jos EI OSALLISTU osakilpailuun. Siitähän järjestäjät näkisivät alustavasti ja ajoissa kannattaako järjestää kisaa lopuille mahdollisesti osallistuville?????
Kuskina olisin kyllä valmis ilmoittamaan jos en osallistu.
Omien vapaiden ja majoituksen järjestely ja niiden peruminen teettää ainakin henkilökohtaisesti ylimääräistä työtä jos kisat perutaan viime hetkellä.
#14
Kuljettajana yhden superin kauden jälkeen voin todeta seuraavasti: Aloitin lajin sen edullisuuden vuoksi :) Auton hankinta ja rakentelu trailereineen, renkaineen, kilpailukustannuksineen ym.ym. ym. maksoi noin kymppitonnin (ei kerrota vaimolle). Ja suurimman osan vapaa-ajasta (sen vaimo huomasi). Mutta kaikki harrastukset maksaa ja onhan nuo hilkkeet nyt olemassa ensi kautta varten. Rallipuolen sääntöihin tutustumisen jälkeen rokkirallin säännötkin tuntuivat ymmärrettäviltä, turvallisilta ja mahdollisilta noudattaa lajin aloittelijallekin. Kynnys aloittaa laji oli sopivan matala. Autoa koskevat suhteellisen vapaat säännöt ovat myös lajin suola, kaikki ei ajeta samanlaisella kalustolla. Mielenkiinnolla odotan jo näkeväni V12 moottorisen ohjuksen.

Minusta nykyiset säännöt on ihan riittävät, jos niitä noudatetaan ja  VALVOTAAN. Sääntöjen lisääminen ilman valvontaa on turhaa, mistä ne talkoolaiset löytyy auton katsastukseen jokaisessa kilpailussa? Katsastaahan ne pitäisi jokaisena kilpailupäivänä jos järjestäjä haluaa varmuuden auton turvallisuudesta ja sääntöjenmukaisuudesta.
Johonkin raja pitää säännöissä vetää ja elää sitten jäljelle jäävän riskin kanssa.

Lajikohtaisia vakuutuksia en ala maksamaan, vakuutusyhtiöiden lakimiehet sorvaa kyllä sellaiset sopparit että maksaa saat mutta korvaukset on kiven alla ja kenellä on varaa niitä oikeusteitse hakea. Jokainenhan sen omavastuulapun allekirjoittaa. Ei taida olla olemassa tilastoa tapaturmista ja onnettomuuksista kilpailupäivinä, helpompi olisi arvioida lajin turvallisuutta per ajettu ratakierros? Itsellä suurin vahinko oli kun löin vasaralla peukaloon varikolla.

Numeroasiaan sen verran, että miehistä n.7% on puna-vihervärisokeita. Kaikki näkökykyiset ihmiset erottavat kyllä mustan ja valkoisen.

Kauteen mahtui huomioni mukaan tunteiden paloa niin järjestäjien kuin kilpailijoidenkin keskuudessa. Pääsääntöisesti kuitenkin mentiin hyvässä hengessä ja rennolla fiiliksellä, kilpakumppania autettiin varikolla. Kiitos järjestäjille ja kilpakumppaneille.

Itse sain osallistumisesta sen mitä olinkin hakemassa, ajamisen iloa turvallisiksi kokemissani olosuhteissa, mukavia muistoja, uusia tuttavia ym.
#15
Kisakuvat- ja videot / Tammisaari videoita
23.09.14 - klo:01:58
s69 incar 6 kpl youtubessa mm. https://www.youtube.com/watch?v=rXvI-WX_jE8